1… 2… 3 – באם!/ רותם אלרן

בעונה שעברה מיאמי היט הייתה קבוצה בינונית מאוד, שהייתה על סף הפלייאוף במזרח ורוב רובה של העונה התרכז בעונה אחרונה של אגדת המועדון, דווין וויד, שחזר באמצע עונת 2017/18 למדים המוכרים והאהובים, ובעיקר במסע שלו ברחבי הליגה ובהחלפת גופיות עם שחקני היריבות. בצל הסיטואציה הזו, במיאמי התבצעו חילופי דורות, אך דווקא ללא קשר לוויד אם כי בעמדת הסנטר, בה חסן וויטסייד שהיה סנטר הקבוצה למשך 5 שנים, ובעונה זו הגיח שם חדש, שחקן בעונתו השנייה, בחור קפיצי עם זריזות והגנה, או כפי שנאמר בספרי הקומיקס – באם!

תוצאת תמונה עבור bam adebayo dunk
!Bam with the slam

בעונה הקודמת ובעונת הרוקי של באם (אנקדוטה אגבית, שמו האמיתי הוא אידריס, אבל אמו כינתה אותו בילדותו בכינוי "באם" ומשם זה תפס. בלי ספק באם זה יותר מגניב מאידריס) הוא הראה ניצוצות ותפס לחלקים מהעונה עמדה בחמישייה בעיקר בשל ההגנה והאתלטיות שסיפק, אבל הוא עוד לא היה נראה בשל מספיק על מנת להיות שחקן שאפשר לסמוך עליו לאורך זמן.

בתום העונה הקודמת, וויד פרש, וויטסייד הועבר לפורטלנד על מנת להשאיר לבאם יותר דקות בעמדת הסנטר וג'ימי באטלר חתם במהלך מאוד מפתיע עם המועדון. רבים טענו שבאטלר ביצע את המעבר רק בשביל להנות מהחוף והבחורות במיאמי, אבל הוא בא לעונה הזאת עם נטל על הכתפיים אחרי שסומן אצל רבים בפנקסים כשחקן אגואיסט שמזיק לקבוצה ולשחקנים צעירים, בעיקר בשל הסיטואציה שנוצרה במינסוטה בתחילת השנה עם השחקנים הצעירים קארל אנטוני טאונס ואנדרו וויגינס. במהלך הקיץ אדביו התאמן עם נבחרת ארה"ב לקראת גביע העולם והיה בקבוצת האימונים מולה הקבוצה הראשית שיחקה, ואף נשקל כמועמד לנבחרת אך לבסוף נופה.

היה לנו בליגה קיץ ארוך מאוד ומרתק, וכולם כבר חיכו לראות מה יניב ומה יהיו תוצאות הדראפט והפרי אייג'נסי בליגה, אך עם זאת, רבים לא האמינו במיאמי שתוכל להיות מתמודדת לגיטימית במזרח – הרי הסגל היה מורכב משחקנים פציעים (עיין ערך גוראן דראגיץ' וג'סטיס ווינסלו, שיותר מאוחר בעונה הועבר בטרייד) או כאלה שפשוט אף אחד לא ידע שהם קיימים עד שהעונה התחילה (דאנקן רובינסון וקנדריק נאן), אז ההיט היו צפויים לסיים במקום נמוך במזרח ולא יצליחו להתמודד ראש בראש עם הגדולות, אך מיאמי הפתיעו, ובגדול.

Inside Miami Heat center Bam Adebayo's evolution - Sports Illustrated

שחקנים כמו נאן, רובינסון והירו פורחים, באטלר משגשג במערכת של מיאמי שנראה שמתאימה בול לאופי שלו ועד פגרת הקורונה, שעדיין לא ידוע מתי תסתיים, ההיט היו קבוצה מאוד מוצלחת, ויחד עם הראפטורס חידשו הרבה בליגה כשהכניסו לאופנה יותר ויותר את ההגנה האיזורית, שהייתה נהוגה לשימוש בעיקר באירופה, אך הם עשו זאת בדרך שונה לחלוטין כשבפרימטר מתרוצץ לו בולדוג העונה לשם ג'ימי באטלר . ההצלחה של מיאמי העונה נבעה מכל הסיבות הללו, כמו גם מאימון נהדר של אריק ספולסטרה, אבל מי שנתן את הערך המוסף ופרץ בגדול העונה, הוא לא פחות מהשחקן המשתפר של העונה עבורי, באם אדביו.

לאדביו יצא מוניטין כשומר צבע מוצלח מאוד, ובצדק, אך קל לשכוח שהוא גם מגן פרימטר מדהים, עם זריזות רגליים ומהירות בגובה של 2.06 מ' (לא מאוד גבוה לסנטר, אך בעידן המודרני זהו גובה מספק בשילוב עם האתלטיות שלו ומוטת ידיים ארוכה של 2.17 מ') הוא שומר נהדר, לטעמי אחד הטובים בליגה בזכות האתלטיות הנהדרת בצבע וההגנה המצוינת מחוץ לו.

בהתקפה אדביו הוא שחקן אידיאלי לימינו אנו, חוץ מבעיה אחת – הוא לא קולע שלשות. בימינו אנו אחד הדברים החשובים ביותר בליגה הטובה בעולם הוא המסוגלות לקלוע שלשות, אבל החיסרון של השלשות במשחקו של אדביו לא גורע כלל מההתקפה של מיאמי, אלא להפך – מיאמי היא קבוצת שלשות מצוינת, בין אם באחוזים שם היא מובילה את הליגה (במשותף עם יוטה) עם 38.3% משלוש ובין אם בשלשות שנקלעו בממוצע למשחק, שם היא עומדת במקום השביעי בליגה עם 13.2. ניתן לראות בנתונים אלה שלא רק שאדביו לא גורע מההתקפה בפן קליעת השלשות, אלא הוא גם מוסיף: לאדביו קשר מיוחד עם דאנקן רובינסון, הקלעי הפסיכי של מיאמי, כשהוא מסר לרובינסון 70 אסיסטים לשלשות, שזהו קשר המוסר – מקבל הכי טוב בתחום קליעת השלשות בליגה.

הפן ההתקפי המיוחד ביותר אצל באם הוא יכולת המסירה שלו מעמדת הסנטר – אדביו מוסר 5.1 אסיסטים למשחק, ובכך הוא משמש כפוינט סנטר עבור מיאמי, ומשלים סגל שבו יש מספר שחקנים שמסוגלים למסור את הכדור בצורה מיטבית כמו באטלר, דראגיץ' ונאן, ועוד מספר שחקנים שיכולים לקבל מצבים טובים ולקלוע באחוזים גבוהים (קלי אוליניק, דאנקן רובינסון וגם דראגיץ' ונאן).

לאדביו השפעה מאוד מיוחדת על המשחק – כשאיתו הקבוצה מחזיקה בנט רייטינג של 4.6, ובלעדיו ב-0.8 בלבד. באם שחקן מאוד מהנה לצפייה שנותן הכל על המגרש כל ערב, ואני מקווה שימשיך לפתח את משחקו גם בהמשך.

Subscribe
Notify of
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Barry
Barry
27/03/2020 9:32:15

באם בהחלט שחקן מהנה מאד לצפייה ומתאים בול לסנטר של ימינו – קפיצי, אתלטי, ומנהל את המשחק מקשת השלוש.
אי אפשר לקהל הכל אז לבאם יש חיסרון בכך שהוא לא קולע מ-3. א ב ל – באם כבר הראה המון פעמים העונה יד רכה ממרחק. ולא ממרחק של 2 מטר, אלא הרבה פעמים די קרוב לקשת השלוש (מבפנים).
אני מאמין שעם הזמן טווח הזריקה שלו יגדל. מה שבטוח שאם כבר עכשיו הוא אושיית פנטזי, אז יחד עם השלשות זה יהיה מפחיד לגמרי. משהו ברמת טאונס.
עוד חיסרון של באם לדעתי זה מחסור במהלכי פוסט. נדירות הפעמים שהוא לוקח את הכדור וחופר עמוק בצבע אולד סקול סטייל. הוא צריך לעשות את זה יותר יש סייז עבור זה בהחלט יש לו

עידו גילרי
Admin
27/03/2020 14:46:54
Reply to  Barry

לתחושה שלך אין באמת ביסוס באם העונה לא זור קכל כך הרבה בכל מה רחוק מ-4-5 מטר מהסל וגם לא פוגע כשהוא זורק (10 מ-47 בין 15 פיט לקו השלוש).

צ'יקו
Admin
27/03/2020 15:27:22

הוא קלע יותר שלשות בתחרות כישרונות מאשר כל העונה. 3 לעומת 1.
בתכלס הוא גם לא צריך, שיש סביבו קלעים הוא לא צריך לזרוק שלשות

אשך טמיר המקורי
27/03/2020 10:00:20

אחלה פוסט.
דווקא באטלר נותן עונה אישית חלשה מאוד, ודי רוכב על ההצלחה של הקבוצה.

צ'יקו
Admin
27/03/2020 12:24:11

באטלר מבחינת קליעה ואחוזים חלש, אך מציג שיאי קריירה באס' וברב' ואחוזי השימוש בו במהלך משחק עומד על 25.2, שני רק לגוראן דראגיץ שניצב רחוק מעליו עם 25.7.
באטלר היה חלק חשוב מהקבוצה השנה וכולם נהנו מזה.

חגי "התותח" ניסני
Editor
27/03/2020 10:03:33

תודה רותם.
חידשת לי לגבי היכולת שלו למסור אבל לא חושב שהוא פוניט סנטר. גם לדורנט היו שנים של 5+ אסיסטים למשחק והוא לא מוסר גדול.
לגבי הרבים טענו שבאטלר ביצע את המעבר רק בשביל להנות מהחוף והבחורות במיאמי. אני ספרתי את שמעון וברוך. מיעוט רבים שניים אבל לא חושב שלזה התכוונת

עידו גילרי
Admin
27/03/2020 13:30:37

הוא לא מנהל משחק. הוא מוסר מצוין. אתה נותן אבל למספרי האסיסטים לבלבל אותך. רוב האסיסטים שלו (בעיקר לרובינסון שציינת) הם הנדאוף לקלעי שבא מסביב. זה לא מצריך יכולת ניהול משחק או ראיית משחק מיוחדת. פשוט להריץ מהלך. מזכיר לי קצת את מה שניסיתי להסביר לרועי לגבי ה'חיבור' בין בוגדנוביץ' לגובר. ואם נלך קצת יותר רחוק אז בערך ככה נראו 70% מהאסיסטים של ביל ראסל.

צ'יקו
Admin
27/03/2020 12:31:26

מעולה רותם.
יש למיאמי נשק קטלני, סנטר שיודע להוריד כדרור ולרוץ למתפרצת. יש להם 3 קלעים, סנטר שמוביל את המתפרצות ועוד אחד שחותך פנימה. לא סתם הם ראשונים באפקטיביות של המהלך. ובאחוזים פר מהלך.
לדעתי באם הוא שומר מעולה, אך הוא לא מגן טבעת מספיק טוב ולכן הנוכחית של לאונרד קריטית גם לבאם.

עידו גילרי
Admin
27/03/2020 13:31:39

אתה יכול להגיד הרבה דברים על לנארד – מגן טוב זה לא אחד מהם. בטח שלא מגן טבעת ובטח ובטח שלא מצוין.
אני צריך שתסביר את הטענה הזו.

Berch
27/03/2020 19:00:08

יש קשר משפחתי לבאם באם ביגאלו?
🙂

John
28/03/2020 17:15:50

מאמר מצויין